آموزش برنامه نویسی کودکان با اسکراچ

دسته بندي : کارآفرینی » خدماتی و آموزشی
توضیحات:
آموزش برنامه نویسی کودکان با اسکراچ، بصورت ویدئوهای آموزشی.

سلام دوستان  من سید محمد مهدی ابریشمی هستم و ۹ سال دارم  من استاد کامپیوتر و برنامه نویسی  هستم  و خیلی به حوزه کامپیوتر  و برنامه نویسی و بازی سازی علاقه دارم  و پیشنهاد میکنم شما هم به کامپیوتر  و برنامه نویسی خیلی اهمیت بدین چون در ایندتون خیلی تاثیر داره  ...

فهرست آموزشها:
آشنایی با اسکراچ
آموزش دانلود اسکراچ
آموزش حرکت اسکین
آموزش کج کردن حرکت
آموزش ذخیره کردن پروژه
مشق پایان فصل اول
اجرای مشق
آموزش حرف زدن و تعقیر شکل اسکین ها
آموزش صدا مختصات x,y
آموزش کار با بک گراند ۲

زبان برنامه نویسی کودکان اسکراچ (Scratch)
اسکراچ (اسکرچ)نام یک زبان برنامه نویسی تصویری می باشد که مخصوص کودکان و نوجوانان طراحی شده است. ایده و طراحی این زبان برنامه نویسی ، کار گروهی از اساتید و دانشجویان دانشگاه Massachusetts Institute of Technology (به اختصار MIT) آمریکا است. این گروه که با نام Lifelong Kindergarten فعالیت های خود را پیش می بردند ، پس از طراحی برنامه نویسی کودکان اسکراچ ، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی آن را به صورت کاملاً رایگان منتشر کردند. استقبال کودکان ، نوجوانان ، والدین ، معلمان و محیط های آموزشی مختلف مانند مدارس و آموزشگاه های خصوصی از اسکرچ ، سبب گردیده که این زبان برنامه نویسی پس از اولین انتشار ، تا به همین الان ، همواره درحال بروزرسانی و ارتقا باشد.

گروه Lifelong Kindergarten که با شعار جالب “یاد بگیرید تا کد بزنید ، کد بزنید تا یاد بگیرید” ، زبان برنامه نویسی اسکراچ را طراحی نمود ، به طور کلی برنامه نویسی را قسمت مهمی از سواد هر انسان در دنیای مدرن امروزی تلقی کرده و تمام افراد را در تمام سنین به فراگیری مهارت های برنامه نویسی تشویق می نماید. این گروه معتقدند کودکان و نوجوانان در حین برنامه نویسی با اسکراچ ، علاوه بر مفاهیم و الگوهای پایه برنامه نویسی ، مهارت های مختلفی از جمله خلاقانه و هوشمندانه اندیشیدن ، یافتن استدلال های منطقی و روشمند و نیز انجام فعالیت مؤثر در کارهای گروهی را می آموزند. در واقع آنان در کنار برنامه نویسی ، مهارت های رفتاری مختلف زندگی را نیز یاد می گیرند.

ناگفته نماند که این گروه برنامه نویسی ، اسکراچ را با الهام گرفتن از بازی Lego ، طراحی نمودند. ( لگو: خانه سازی و ساختن اجسام و شخصیت های مختلف به وسیله قطعات کوچک.)

مخاطبین زبان برنامه نویسی اسکراچ (Scratch)
زبان برنامه نویسی کودکان اسکراچ ، به گفته خود طراحان ، مختص سنین ۸ الی ۱۶ سال طراحی شده است ، اما نکته قابل توجه این است که کودکان زیر ۸ سال و حتی بزرگسالان نیز از اسکراچ استفاده می کنند. البته این برنامه دارای یک نسخه ساده شده به نام ScratchJr نیز می باشد که پیشنهاد می شود کودکان در سنین پایین تر (۵ تا ۷ سال) از این نسخه استفاده نمایند.

این زبان برنامه نویسی در اقصی نقاط دنیا در حدود بیش از ۱۵۰ کشور ، مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون با بیش از ۴۰ زبان مختلف در دسترس می باشد که خوشبختانه زبان فارسی هم در میان این زبان ها وجود دارد. از جمله مخاطبین اسکراچ نیز می توان دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی را نام برد که در تمام رشته های تحصیلی از جمله رشته ریاضی ، علوم انسانی ، علوم تجربی ، رشته های هنری ، فنی و … در کنار تحصیل ، مشغول به فراگیری مهارت های برنامه نویسی هستند.

چگونگی برنامه نویسی کودکان با اسکرچ
همانطور که بالاتر گفته شد ، اسکراچ و یا اسکرچ یک زبان برنامه نویسی تصویری برای کودکان می باشد که میتوان جهت طراحی بازی ، انیمیشن ، کلیپ های داستانی و موسیقی از آن استفاده نمود. نکته قابل توجه این است که تمامی این کارها ، بدون حتی یک خط کدنویسی ، صورت می گیرد. چرا که مطمئناً یادگیری مهارت های کدنویسی برای کودکان خسته کننده بوده و ممکن است آن ها را نسبت به برنامه نویسی ، سرد و دلزده نماید.

اسکراچ آنلاین: برنامه نویسی اسکراچ ، به دو روش قابل انجام است. روش نخست ، برنامه نویسی آنلاین می باشد که برای دسترسی به آن ، کافی است به سایت scratchمراجعه کرده و در آن به صورت رایگان نام نویسی نمود. در این روش پس از ساخت بازی ها و انیمیشن های مختلف به وسیله اسکراچ ، می توان آن ها را با سایر کاربران به اشتراک گذاشت و از فضای دوستانه آنلاین در اسکرچ لذت برد. (مراحل ثبت نام در سایت ، بسیار کوتاه و ساده بوده و تنها فاکتور مورد نیاز ، یک آدرس ایمیل فعال است.)

اسکراچ آفلاین: برای استفاده از محیط برنامه نویسی کودکان اسکراچ به صورت آفلاین هم باید به سایت اسکرچ مراجعه کرده و نرم افزار اسکرچ را برای دسکتاپ دانلود نموده و سپس نصب کرد. دانلود نرم افزار ، احتیاجی به ثبت نام در سایت ندارد ، اما برای اشتراک گذاری برنامه های ساخته شده ، این کار لازم است.

سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی اسکراچ
اسکراچ آنلاین بر روی اکثر مرورگرهای کامپیوترهای شخصی ، لپ تاپ ها و نیز تبلت ها قابل اجرا می باشد. از جمله این مرورگرها می توان به مرورگر کروم ، فایرفاکس و سافاری اشاره کرد. پروژه های ساخته در اسکرچ ، علاوه بر کامپیوتر و تبلت ، داخل گوشی های موبایل نیز قابل مشاهده هستند ، اما فعلاً امکان برنامه نویسی اسکرچ با استفاده از موبایل ، وجود ندارد.

برای استفاده از ویرایشگر آفلاین نیز همانطور که گفته شد ، می توانید نرم افزار اسکراچ را برای دسکتاپ دریافت کرده و نصب نمایید.

محیط جذاب برنامه نویسی اسکراچ (اسکرچ) برای کودکان
اسکراچ دارای یک محیط برنامه نویسی کاملاً گرافیکی و ساده است. همین امر آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان را ، به امری جذاب ، لذت بخش و درعین حال ساده و روان ، تبدیل می نماید.

اگر بخواهیم بطور مختصر محیط برنامه نویسی کودکان اسکراچ را برای شما تشریح کنیم ، باید بگوییم صفحه اصلی اسکراچ ، بطور کلی دارای ۴ قسمت می باشد؛ یک قسمت برای نمایش برنامه ساخته شده و تغییرات اعمال شده بر روی برنامه ، یک قسمت برای اضافه کردن کاراکترهای موجود به برنامه ، قسمت دیگر جهت انتخاب تکه کدها و دستورات برای ساختن برنامه و همینطور افزودن صدا ، و آخرین بخش هم برای قرارگیری تکه کدهای انتخاب شده.

کودکان به راحتی می توانند کاراکترهای برنامه را با استفاده از ابزارهای نقاشی داخل اسکراچ ، به سلیقه خود تغییر داده و جزئیاتی را به آن ها اضافه کنند. همینطور می توانند به جای استفاده از موزیک ها و صداهای پیشفرض داخل اسکرچ ، از صدای ضبط شده خود داخل بازی ها و انیمیشن های ساخته شده استفاده نمایند. همچنین شما می توانید از منوی بالای برنامه ، با انتخاب آیکون کره زمین ، زبان برنامه را به فارسی یا هر زبان دیگر تغییر دهید.
دسته بندی: کارآفرینی » خدماتی و آموزشی

تعداد مشاهده: 29610 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: mp3

حجم فایل:50 کیلوبایت

 قیمت: 64,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    فایل Word شامل لینک های دانلود ویدئوها، پس از خرید فایل در اختیار شما قرار می گیرد.براحتی شما میتوانید این آموزشها رو ببینید و یاد بگیرید و احتیاجی به هیچ پیش نیازی نیست.
    در صورت هر سوالی با این شماره موبایل تماس بگیرین: ۰۹۳۹۵۳۲۴۴۱۲ این شماره پشتیبانی و شماره تلگرامی نیز میباشد.


  • محتوای فایل دانلودی:
    10 اموزش ویدئویی با تدریس اولین استاد برنامه نویسی 9 ساله در ایران.

    * بروزرسانی این محصول هم بصورت رایگان برایتان ارسال خواهد شد در بخش نظرات محصول شماره یا ایمیلی بگزارید تا بروزرسانی محصول برایتان در اینده ارسال شود.

  • گالری تصاویر :