پردازش زيستي براي پوشاك و منسوجات هوشمند

دسته بندي : فنی و مهندسی » نساجی
توضیحات:
تحقیق جامع با عنوان پردازش زيستي براي پوشاك و منسوجات هوشمند، در قالب فایل word و در حجم 37 صفحه.

بخشی از متن:
استفاده از آنزيم ها در فرآوري مواد غذايي، صنايع چرم و كاغذ، به عنوان پودرهاي شوينده، و در فرايند و سايزينگ توليد نخ كاملاً تثبيت شده است. اما بيوكاتاليز نيز وارد چرخه پردازش منسوجات شده است. 
آنزيم ها، يعني بيوكاتاليزهاي داراي فعاليت ويژه و گزينشي، امروزه به وسيله فرايندهاي بيوتكنولوژيكي (زيست فناوري) به مقادير زياد و كيفيت ثابت توليد شده اند و بنابراين در فرايندهاي با مقياس بزرگ كاربرد دارند.
از ديدگاه كاربردهاي جديد كه حاصل طراحي آنزيم هاي مربوط به فرايندهاي ويژه است، يك تقاضا براي اشتراك مساعي بين بيوشيمدان ها و شيميدان هاي نساجي وجود دارد.
سلول هاي دوكي شكل قند ساخته شده كه به وسيله غناء سلول از يكديگر جدا شده اند.
ضدچروكي
يكي از خواص ذاتي پشم تمايل آن به نمدي شدن و چروك خوردگي است. نظريه هاي مختلفي درباره منشاء نمدي شدن پشم وجود دارد. كاراكتر هيدروفوبيك و ساختار ناهموار سطح پشم عوامل اصلي هسته كه باعث اثر اصطحكاكي افترقي (DFE) مي شود كه نتيجه آن در تمام فيبرها به سمت ريشه آنها 
حركت مي كند در زماني كه عمل مكانيكي در حالت خيس صورت گرفته است.
بنابراين هدف فرايندهاي ضدچروك در اصلاح سطح فيبر چه با روش هاي اكسايش و چه كاهشي، و يا با استفاده از رزين پليمر روي سطح، مي باشد. متداولترين و تجاري ترين فرايند (فرايند كلري/هركوست) شامل يك مرحله كلري شدن است. 
تعديل به كارگيري
نرمي نقش اساسي در كيفيت بخشيدن به محصولات منسوج دارد. در نتيجه. يك هدف ديگر علاوه بر اثر نمدي كردن در افزودن و پردازش فيبرهاي پشم ايجاد يك كاربرد «ترمه مانند» است. اين هدف فرايندها است كه الياف پشم را براي كاهش خراشيدگي و افزايش نرمي و جلا اصلاح كند، بنابراين بهبود ويژگي هاي پشم به عنوان يك ماده پايه براي منسوجات داراي كيفيت بالا صورت مي گيرد. خراشيدگي در اثر الياف پشم كه سر آنها سفت شده و براي تحريك سرهاي عصبي كه مستقيماً زير سطح پوشت قرار دارد كافي است. بنابراين يك هدف، كاهش مدلوس خميدگي است. 

افزودن آنزيم ها به پنبه
1-3- ريخت شناسي پنبه
پنبه از مواد سلولزي و غيرسلولزي ساخته شده است. بيروني ترين لايه فيبر پنبه كوكتيل پوشيده شده به وسيله موم و پروتئين است كه به طرف داخل يك ديواره اوليه ساخته شده از سلولز، پروتئين، موم و مواد پروتئيني وجود دارد. بخش داخلي فيبر پنبه شامل ديواره دوم است كه به چند لايه موازي فيبريل سلولز و لومن تقسيم شده است
كوچكترين واحد فيبريل بنيادي، شامل دسته هاي متراكم زنجيره هاي سلولز است. كل موادي كه به فيبر چسبيده است تا 20% وزن فيبر را تشكيل مي دهد. مواد غيرسلولزي داخل يا روي ديواره اوليه قرار گرفته است و لايه بيروني از يك فيبر پنبه است كه تا %1 قطر فيبر را تشكيل مي دهد ديواره دوم، كه تا %90 وزن فيبر را تشكيل مي دهد، عمدتاً از سلولز تشكيل شده است.

فهرست مطالب:
1-مقدمه
2- رفتار پشم با آنزيم ها
3- افزودن آنزيم ها به پنبه
4- اصلاح آنزيمي الياف مصنوعي
5- ابريشم عنكبوتي
6- الياف (فيبرهاي) هوشمند
7- نتيجه گيري
دسته بندی: فنی و مهندسی » نساجی

تعداد مشاهده: 22743 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 37

حجم فایل:33 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل word و قابل ویرایش